Geleneksel Horon kültürünü yaşatırken ona estetik ve özgün bir dokunuş k...
Hayata horon tadında bakanların düşüncelerini şu şekilde sıralayabiliriz:
Horon, Karadeniz; Karadeniz ise horondur. Yörenin yaşam şartlarından doğan ve hayatın kendisini yansıtan horon, insan ruhunun gayde ile bütünleşerek yaşadığı benzersiz bir coşkudur. Bu yazıda ele aldığımız Maçka Horonu, estetik ve ahenk içinde; baştan ayağa bir yaprağın ritmik titreyişi gibi hissettiren, ayakların süzülüşüyle, omuzların sallanışıyla coşkuyu zirveye taşıyan eşsiz bir halk dansıdır.
Halka ait her şeyde olduğu gibi horonda da sadelik ve yalınlık ön plandadır. Horonun güzelliği işte burada saklıdır. Bizim benimsediğimiz Soldoy Köyü geleneği, horonun esasını oluşturarak koreografiden önce sadeliği temel alır. Süsleme, bireysel estetik, tavır ve ritmik titreyiş horonun olmazsa olmazlarıdır.
Geçmişte kırsal kökenlere dayanan bir halk dansının, günümüzde nüfusun büyük bir çoğunluğunun yaşadığı metropollerde nasıl kök salabildiğini sorgulayabiliriz. Bunun cevabı kültür, eğlence, sosyalleşme, aidiyet ve psikoloji gibi pek çok unsurda yatabilir. Ancak asıl sorumuz şu: “Kırsal kesimde doğup icra edilen bu gelenek, metropollerde Karadenizli olanlar veya yüreğinde Karadeniz sevgisi taşıyanlar tarafından nasıl öğrenilebilir?”
Bu aslında, Soldoy Köyü’nden İstanbul’a göç eden önceki kuşaklarımızın yanıtladığı bir sorudur. Metropoldeki horon geleneğinin son 50 yılına tanıklık etmiş biri olarak, estetik nitelikleri ve yüksek seyir keyfi olan Maçka Soldoy horonunu, orijinal karakterini koruyarak yaşatmanın bu işin sırrı olduğunu belirtmek isterim.
Bu halk dansını metropole taşıyan, tanıtan, sevdiren ve yaşatan önceki kuşaklara vefa borcumuz var. Bu kültür mirasını doğru bir şekilde yaşatmak ve bizden sonrakilere aslına uygun bir biçimde aktarmak en büyük amacımız. Aynı zamanda bu kültürü tanımayan ya da yanlış yöntemlerle uygulayarak zarar verenlere karşı bir uyarı görevimizi de yerine getiriyoruz.
Eminim ki herkes, Karadeniz kültürüne katkılarıyla anılacak ve hak ettiği ilgiyi görecektir. Kültüre hizmet adına yürüttüğümüz çalışmaların temelinde, bizden önce gelen kuşakların otantik özellikleri koruma gayreti yatmaktadır. Bu nedenle Soldoy tavırlı Maçka Horonu’nun özelliklerinin tespit edilip kayıt altına alınması önemli bir adımdır.
Bugün hayatta olmayan eski horonculardan derlediğimiz figür ve tavırları kayıt altına aldık. Maçka yöresindeki halk horonlarını tüm adımlarıyla yazılı bir düzen içine koyduk. Derlemeyi yaparken, bazı figürlere isimlerini veren kişilere özel bir saygı göstermeyi de unutmadık.
Çalışmalarımızın, horonun geleneksel yapısını koruyarak eğitimine katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Horon bir romandır, filmdir, destandır; doğru algılanmalı, öğrenilmeli ve doyasıya yaşanmalıdır. Horon halkasında sevgi ve saygı vardır. El ele tutuşmanın erdemine inanan kişiler olarak horonun felsefesini yaşatmak ana gayemizdir.
We can outline the thoughts of those who view life through the lens of Horon as follows:
Horon is the Black Sea; the Black Sea is Horon. Born from the living conditions of the region and reflecting the essence of life itself, Horon is a unique excitement where the human soul merges with the melodies of the lyra. The Maçka Horon, which we focus on in this text, is a folk dance that elevates joy to its peak with aesthetic harmony—felt through rhythmic trembling like the rustling of leaves from head to toe, the graceful sliding of feet, and the swaying of shoulders.
Simplicity and authenticity are present in everything that belongs to the people, and this is where the beauty of Horon lies. Based on the Soldoy Village tradition that we embrace, Horon prioritizes this essence before choreography. Ornamentation, individual aesthetics, posture, and rhythmic trembling are indispensable elements of Horon.
How can a folk dance rooted in the rural past take root in modern metropolises, where nearly 80% of people live today? Answers like culture, entertainment, socialization, belonging, and psychology may all be reasonable. Yet the main question we sought to answer was: "How can this tradition, widely born and performed in the rural areas of the Black Sea Region, be learned today in the metropolis by those from the Black Sea or those with the Black Sea in their hearts?"
This is actually a question that previous generations of ours, who migrated from Soldoy Village to Istanbul, have answered. As someone who has been part of this uninterrupted Horon tradition in the metropolis for the past 50 years, I must first state that the secret lies in preserving the original character and features of the Maçka Soldoy Horon, with its aesthetic qualities and high audience appeal.
We owe a debt of gratitude to those cultural pioneers who carried, introduced, and popularized this magnificent folk dance in the metropolis. This is something we elaborated on in a book; the goal of the work is to preserve this cultural heritage properly and pass it down in its original form to future generations. At the same time, we have fulfilled our duty to warn against those who are unfamiliar with this cultural value, unaware of how to practice it, or employ incorrect methods that harm the tradition.
I am confident that everyone will be remembered for their contributions to Black Sea culture and will receive the recognition they deserve. The foundation of our efforts to serve this culture lies in preserving the authentic characteristics passed down to us by the generations before us. For this reason, it was crucial to identify and document the unique features of the Soldoy-style Maçka Horon.
We have documented the Horon figures and styles we gathered from the old Horon players, many of whom are no longer with us. We organized the folk Horons played in the Maçka region into a structured performance format by writing down all the steps and sequences. While doing so, we honored individuals by naming certain unique figures after those who are no longer alive.
We believe our work will contribute to the preservation of this culture and ensure that institutions, organizations, and individuals continue teaching Horon in accordance with tradition, while maintaining its authentic features. Horon is a novel, a film, a legend. It must be correctly understood, learned, and fully experienced. The Horon circle embodies love and respect. As people who believe in the virtue of holding hands, our primary goal is to keep the philosophy of Horon alive.
Horon, Karadeniz; Karadeniz ise horondur. Yörenin yaşam şartlarından doğan ve hayatın kendisini yansıtan horon, insan ruhunun gayde ile bütünleşerek yaşadığı benzersiz bir coşkudur. Bu yazıda ele aldığımız Maçka Horonu, estetik ve ahenk içinde; baştan ayağa bir yaprağın ritmik titreyişi gibi hissettiren, ayakların süzülüşüyle, omuzların sallanışıyla coşkuyu zirveye taşıyan eşsiz bir halk dansıdır.
Halka ait her şeyde olduğu gibi horonda da sadelik ve yalınlık ön plandadır. Horonun güzelliği işte burada saklıdır. Bizim benimsediğimiz Soldoy Köyü geleneği, horonun esasını oluşturarak koreografiden önce sadeliği temel alır. Süsleme, bireysel estetik, tavır ve ritmik titreyiş horonun olmazsa olmazlarıdır.
Geçmişte kırsal kökenlere dayanan bir halk dansının, günümüzde nüfusun büyük bir çoğunluğunun yaşadığı metropollerde nasıl kök salabildiğini sorgulayabiliriz. Bunun cevabı kültür, eğlence, sosyalleşme, aidiyet ve psikoloji gibi pek çok unsurda yatabilir. Ancak asıl sorumuz şu: “Kırsal kesimde doğup icra edilen bu gelenek, metropollerde Karadenizli olanlar veya yüreğinde Karadeniz sevgisi taşıyanlar tarafından nasıl öğrenilebilir?”
Bu aslında, Soldoy Köyü’nden İstanbul’a göç eden önceki kuşaklarımızın yanıtladığı bir sorudur. Metropoldeki horon geleneğinin son 50 yılına tanıklık etmiş biri olarak, estetik nitelikleri ve yüksek seyir keyfi olan Maçka Soldoy horonunu, orijinal karakterini koruyarak yaşatmanın bu işin sırrı olduğunu belirtmek isterim.
Bu halk dansını metropole taşıyan, tanıtan, sevdiren ve yaşatan önceki kuşaklara vefa borcumuz var. Bu kültür mirasını doğru bir şekilde yaşatmak ve bizden sonrakilere aslına uygun bir biçimde aktarmak en büyük amacımız. Aynı zamanda bu kültürü tanımayan ya da yanlış yöntemlerle uygulayarak zarar verenlere karşı bir uyarı görevimizi de yerine getiriyoruz.
Eminim ki herkes, Karadeniz kültürüne katkılarıyla anılacak ve hak ettiği ilgiyi görecektir. Kültüre hizmet adına yürüttüğümüz çalışmaların temelinde, bizden önce gelen kuşakların otantik özellikleri koruma gayreti yatmaktadır. Bu nedenle Soldoy tavırlı Maçka Horonu’nun özelliklerinin tespit edilip kayıt altına alınması önemli bir adımdır.
Bugün hayatta olmayan eski horonculardan derlediğimiz figür ve tavırları kayıt altına aldık. Maçka yöresindeki halk horonlarını tüm adımlarıyla yazılı bir düzen içine koyduk. Derlemeyi yaparken, bazı figürlere isimlerini veren kişilere özel bir saygı göstermeyi de unutmadık.
Çalışmalarımızın, horonun geleneksel yapısını koruyarak eğitimine katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Horon bir romandır, filmdir, destandır; doğru algılanmalı, öğrenilmeli ve doyasıya yaşanmalıdır. Horon halkasında sevgi ve saygı vardır. El ele tutuşmanın erdemine inanan kişiler olarak horonun felsefesini yaşatmak ana gayemizdir.
We can outline the thoughts of those who view life through the lens of Horon as follows:
Horon is the Black Sea; the Black Sea is Horon. Born from the living conditions of the region and reflecting the essence of life itself, Horon is a unique excitement where the human soul merges with the melodies of the lyra. The Maçka Horon, which we focus on in this text, is a folk dance that elevates joy to its peak with aesthetic harmony—felt through rhythmic trembling like the rustling of leaves from head to toe, the graceful sliding of feet, and the swaying of shoulders.
Simplicity and authenticity are present in everything that belongs to the people, and this is where the beauty of Horon lies. Based on the Soldoy Village tradition that we embrace, Horon prioritizes this essence before choreography. Ornamentation, individual aesthetics, posture, and rhythmic trembling are indispensable elements of Horon.
How can a folk dance rooted in the rural past take root in modern metropolises, where nearly 80% of people live today? Answers like culture, entertainment, socialization, belonging, and psychology may all be reasonable. Yet the main question we sought to answer was: "How can this tradition, widely born and performed in the rural areas of the Black Sea Region, be learned today in the metropolis by those from the Black Sea or those with the Black Sea in their hearts?"
This is actually a question that previous generations of ours, who migrated from Soldoy Village to Istanbul, have answered. As someone who has been part of this uninterrupted Horon tradition in the metropolis for the past 50 years, I must first state that the secret lies in preserving the original character and features of the Maçka Soldoy Horon, with its aesthetic qualities and high audience appeal.
We owe a debt of gratitude to those cultural pioneers who carried, introduced, and popularized this magnificent folk dance in the metropolis. This is something we elaborated on in a book; the goal of the work is to preserve this cultural heritage properly and pass it down in its original form to future generations. At the same time, we have fulfilled our duty to warn against those who are unfamiliar with this cultural value, unaware of how to practice it, or employ incorrect methods that harm the tradition.
I am confident that everyone will be remembered for their contributions to Black Sea culture and will receive the recognition they deserve. The foundation of our efforts to serve this culture lies in preserving the authentic characteristics passed down to us by the generations before us. For this reason, it was crucial to identify and document the unique features of the Soldoy-style Maçka Horon.
We have documented the Horon figures and styles we gathered from the old Horon players, many of whom are no longer with us. We organized the folk Horons played in the Maçka region into a structured performance format by writing down all the steps and sequences. While doing so, we honored individuals by naming certain unique figures after those who are no longer alive.
We believe our work will contribute to the preservation of this culture and ensure that institutions, organizations, and individuals continue teaching Horon in accordance with tradition, while maintaining its authentic features. Horon is a novel, a film, a legend. It must be correctly understood, learned, and fully experienced. The Horon circle embodies love and respect. As people who believe in the virtue of holding hands, our primary goal is to keep the philosophy of Horon alive.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorumlarınızla katkı sağladığınız için teşekkürler..