Maçka Horonu ; 5- Aşağı Ayakta Sert (Koreografi) Sıksara'ya dikkat!!!
Maçka Horonu ; 5- Aşağı Ayakta Sert (Koreografi) Sıksara'ya dikkat!!!
Koreografi ; Aclan Sezer Genç
Eğitmenler: Aclan Sezer Genç - Tolga Genç
Anonim Müziklerin Figürlere göre uyarlanışı; Yunus Emre Kurt
Kendimizi bildik bileli bunu savunduk. Sanki farklı şeyler empoze ediyormuşuz gibi hadsiz açıklamaları dikkate almayınız.
Horonun Kalbi: Üç Ayak ve Ruhani Estetik
Yazan: AsGenç
🌀 Temel Düzen: Üç Ayak
Trabzon, Giresun ve Rum Horonunun özü, tek ve gerçek düzeni:
- Düz Horon (Üç Ayak): Temel ritim, denge ve birliktir.
- Yenlik: Kollar yukarıda değil, aşağıda dinlenir. Vücut rahatlar, ruh oyuna katılır.
- Sıksara (Sera): Zaman değişmeden ayaklar sıkıştırılır. Estetik oynanırsa 10 adımdan fazladır ama zaman hep 10’dur.
- Al-Aşağı / Aşağı Alma: Horonun Nirvanasıdır. Aşağı almalar çok farklı olabilir ve eşsiz tavırlar ortaya çıkar , Maçka da bunlarda çok fazla vardır. Grup coşkuya ulaşır, kişi kendini bırakır, içinden geleni yansıtır. Rastlama budur.
🌿 Estetik Yaşanırsa Güzeldir
Horon, yaşanarak oynanırsa güzelleşir. Gösteri için değil, ruh için oynanır.
- Melodiyle bütünleşmek: %100 uyum
- Guruba uyum: %100 birlik
Naif, sade, yalın adımlar; ama içten gelen coşku ile halk oyunu hayat bulur.
💫 Horonun Adabı
1. Melodiye tam uyum
2. Guruba tam uyum
Bu iki ilke, horonu sıradanlıktan çıkarır; onu yaşayan, yaşatan bir kültür haline getirir.
🧘♂️ Horon: Eğlence, Spor, Terapi
- Eğlencelidir: Coşku ve neşe taşır.
- Spordur: Vücut çalışır, ritimle güçlenir.
- Sağlıktır: Ruhsal bir terapi gibidir.
Ama hepsi, ancak estetik ve doğru adım basarak oynanırsa hayat bulur.
Folklorda koreografi, genel anlamıyla halk danslarının sahneye uyarlanması, kurgulanması ve sanatsal bir bütünlük içinde sunulması sürecini ifade eder.
Burada, "koreografi" terimi iki farklı açıdan ele alınır:
1. Dansın Kurgusu ve Sahnelemesi (Yaratıcılık Süreci)
Bu, koreografinin günümüzdeki en yaygın kullanımıdır.
Hareketlerin Tasarlanması ve Düzenlenmesi: Geleneksel halk dansı adımları, figürleri ve motifleri alınır, ancak bunlar sahneye uygun, estetik ve dramatik bir akış oluşturacak şekilde yeniden kurgulanır, sıralanır ve zenginleştirilir.
Koreografi ; Aclan Sezer Genç
Eğitmenler: Aclan Sezer Genç - Tolga Genç
Anonim Müziklerin Figürlere göre uyarlanışı; Yunus Emre Kurt
Kendimizi bildik bileli bunu savunduk. Sanki farklı şeyler empoze ediyormuşuz gibi hadsiz açıklamaları dikkate almayınız.
Horonun Kalbi: Üç Ayak ve Ruhani Estetik
Yazan: AsGenç
🌀 Temel Düzen: Üç Ayak
Trabzon, Giresun ve Rum Horonunun özü, tek ve gerçek düzeni:
- Düz Horon (Üç Ayak): Temel ritim, denge ve birliktir.
- Yenlik: Kollar yukarıda değil, aşağıda dinlenir. Vücut rahatlar, ruh oyuna katılır.
- Sıksara (Sera): Zaman değişmeden ayaklar sıkıştırılır. Estetik oynanırsa 10 adımdan fazladır ama zaman hep 10’dur.
- Al-Aşağı / Aşağı Alma: Horonun Nirvanasıdır. Aşağı almalar çok farklı olabilir ve eşsiz tavırlar ortaya çıkar , Maçka da bunlarda çok fazla vardır. Grup coşkuya ulaşır, kişi kendini bırakır, içinden geleni yansıtır. Rastlama budur.
🌿 Estetik Yaşanırsa Güzeldir
Horon, yaşanarak oynanırsa güzelleşir. Gösteri için değil, ruh için oynanır.
- Melodiyle bütünleşmek: %100 uyum
- Guruba uyum: %100 birlik
Naif, sade, yalın adımlar; ama içten gelen coşku ile halk oyunu hayat bulur.
💫 Horonun Adabı
1. Melodiye tam uyum
2. Guruba tam uyum
Bu iki ilke, horonu sıradanlıktan çıkarır; onu yaşayan, yaşatan bir kültür haline getirir.
🧘♂️ Horon: Eğlence, Spor, Terapi
- Eğlencelidir: Coşku ve neşe taşır.
- Spordur: Vücut çalışır, ritimle güçlenir.
- Sağlıktır: Ruhsal bir terapi gibidir.
Ama hepsi, ancak estetik ve doğru adım basarak oynanırsa hayat bulur.
Folklorda koreografi, genel anlamıyla halk danslarının sahneye uyarlanması, kurgulanması ve sanatsal bir bütünlük içinde sunulması sürecini ifade eder.
Burada, "koreografi" terimi iki farklı açıdan ele alınır:
1. Dansın Kurgusu ve Sahnelemesi (Yaratıcılık Süreci)
Bu, koreografinin günümüzdeki en yaygın kullanımıdır.
Hareketlerin Tasarlanması ve Düzenlenmesi: Geleneksel halk dansı adımları, figürleri ve motifleri alınır, ancak bunlar sahneye uygun, estetik ve dramatik bir akış oluşturacak şekilde yeniden kurgulanır, sıralanır ve zenginleştirilir.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorumlarınızla katkı sağladığınız için teşekkürler..