Maçka Horonu I 2-Maçka Sallaması


Horonun Temel Yapısı ve Bölgesel Tavırları Horon, on temel sayı, adım ve zaman üzerine kurulu bir ritmik yapıdır. Şekilsel olarak 9. adım, 7-8. adımlardan biraz daha öne basılabilir. Bu adımın 10., 1-2. veya 5-6. adımların yanında kullanılması teknik olarak mümkün olsa da, estetik açıdan tavrını eksik bırakabilir. Trabzon, Giresun, Kelkit Vadisi ve Rum topluluklarında horon aynı temel sayı sistemiyle oynanır. Sahne sanatlarında ve gösteri ekiplerinde de bu temel adımlar korunur. İlçelere göre oynanış biçimleri, yöresel müziklerin etkisiyle farklı tavırlar sergilense de, adımların özü aynıdır. Horonun Estetik Yorumları ve Maçka Tavrı Bugüne dek sahneye konmuş pek çok ekip, horonu farklı biçimlerde yorumlamıştır. Her biri, bölgesel tavırları ve müzikal dokuyu kendi estetik anlayışıyla harmanlayarak sahneye taşımıştır. Maçka tavrı da bu yorumlardan biridir. Yörenin Soldoy köyünde horon oynayan insanların tavrıyla şekillenmiş, zamanla bir kimlik kazanarak günümüze kadar ulaşmıştır. Aynı hareketler ve tavırların geleceğe aktarılması için çaba gösterilmektedir. Horon tavırları, duygusal bir hissedişin sıksara ve aşağı alma gibi tekniklerde dışa vurulmuş halidir. Oynayan kişinin ruhuyla bütünleşen horonu tekdüze kalıplara sokmak, onu sahne sanatlarının sınırlarına hapsetmek anlamına gelir. Oysa horon, yaşayan bir tavırdır; bölgesel dokunuşlarla zenginleşir, hissederek oynanır. Temel Düzen: Üç Ayak Trabzon, Giresun ve Rum Horonunun özü, tek ve gerçek düzeni:
  • Düz Horon (Üç Ayak): Temel ritim, denge ve birliktir.
  • Yenlik: Kollar yukarıda değil, aşağıda dinlenir. Vücut rahatlar, ruh oyuna katılır.
  • Sıksara (Sera): Zaman değişmeden ayaklar sıkıştırılır. Estetik oynanırsa 10 adımdan fazladır ama zaman hep 10’dur.
  • Al-Aşağı / Aşağı Alma: Horonun Nirvanasıdır. Grup coşkuya ulaşır, kişi kendini bırakır, içinden geleni yansıtır. Rastlama budur.
Estetik Yaşanırsa Güzeldir Horon, yaşanarak oynanırsa güzelleşir. Gösteri için değil, ruh için oynanır.
  • Melodiyle bütünleşmek: %100 uyum
  • Gruba uyum: %100 birlik
Naif, sade, yalın adımlar; ama içten gelen coşku ile halk oyunu hayat bulur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Omuzda Karadeniz

Prof. Nihal Nurhan Yentürk

TULUMLA HASBİHÂL