Horon Kültürü : Cem Karahan
Horonun Kalbi: Üç Ayak ve Ruhani Estetik
Yazan: AsGenç – 19.09.2025
Horon, sadece bir oyun değil; yaşanmışlıkla, melodiyle ve toplulukla bütünleşen ruhani bir haldir. Hesapla, planla değil; hissederek, kendini bırakarak oynanır. Gerçek estetik, bu özden doğar.
🌀 Temel Düzen: Üç Ayak
Trabzon, Giresun ve Rum Horonunun özü, tek ve gerçek düzeni:
- Düz Horon (Üç Ayak): Temel ritim, denge ve birliktir.
- Yenlik: Kollar yukarıda değil, aşağıda dinlenir. Vücut rahatlar, ruh oyuna katılır.
- Sıksara (Sera): Zaman değişmeden ayaklar sıkıştırılır. Estetik oynanırsa 10 adımdan fazladır ama zaman hep 10’dur.
- Al-Aşağı / Aşağı Alma: Horonun Nirvanasıdır. Grup coşkuya ulaşır, kişi kendini bırakır, içinden geleni yansıtır. Rastlama budur.
🌿 Estetik Yaşanırsa Güzeldir
Horon, yaşanarak oynanırsa güzelleşir. Gösteri için değil, ruh için oynanır.
- Melodiyle bütünleşmek: %100 uyum
- Guruba uyum: %100 birlik
Naif, sade, yalın adımlar; ama içten gelen coşku ile halk oyunu hayat bulur.
💫 Horonun Adabı
1. Melodiye tam uyum
2. Guruba tam uyum
Bu iki ilke, horonu sıradanlıktan çıkarır; onu yaşayan, yaşatan bir kültür haline getirir.
🧘♂️ Horon: Eğlence, Spor, Terapi
- Eğlencelidir: Coşku ve neşe taşır.
- Spordur: Vücut çalışır, ritimle güçlenir.
- Sağlıktır: Ruhsal bir terapi gibidir.
Ama hepsi, ancak estetik ve doğru adım basarak oynanırsa hayat bulur.
Aclan Sezer Genç
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorumlarınızla katkı sağladığınız için teşekkürler..