Horon Kültürü : Mola I Demet Erdoğan


Horonun Kalbi: Üç Ayak ve Ruhani Estetik

Yazan: AsGenç – 19.09.2025


Horon, sadece bir oyun değil; yaşanmışlıkla, melodiyle ve toplulukla bütünleşen ruhani bir haldir. Hesapla, planla değil; hissederek, kendini bırakarak oynanır. Gerçek estetik, bu özden doğar.


🌀 Temel Düzen: Üç Ayak

Trabzon, Giresun ve Rum Horonunun özü, tek ve gerçek düzeni:

- Düz Horon (Üç Ayak): Temel ritim, denge ve birliktir.

- Yenlik: Kollar yukarıda değil, aşağıda dinlenir. Vücut rahatlar, ruh oyuna katılır.

- Sıksara (Sera): Zaman değişmeden ayaklar sıkıştırılır. Estetik oynanırsa 10 adımdan fazladır ama zaman hep 10’dur.

- Al-Aşağı / Aşağı Alma: Horonun Nirvanasıdır. Grup coşkuya ulaşır, kişi kendini bırakır, içinden geleni yansıtır. Rastlama budur.


🌿 Estetik Yaşanırsa Güzeldir

Horon, yaşanarak oynanırsa güzelleşir. Gösteri için değil, ruh için oynanır.

- Melodiyle bütünleşmek: %100 uyum

- Guruba uyum: %100 birlik

Naif, sade, yalın adımlar; ama içten gelen coşku ile halk oyunu hayat bulur.


💫 Horonun Adabı

1. Melodiye tam uyum

2. Guruba tam uyum

Bu iki ilke, horonu sıradanlıktan çıkarır; onu yaşayan, yaşatan bir kültür haline getirir.


🧘‍♂️ Horon: Eğlence, Spor, Terapi

- Eğlencelidir: Coşku ve neşe taşır.

- Spordur: Vücut çalışır, ritimle güçlenir.

- Sağlıktır: Ruhsal bir terapi gibidir.

Ama hepsi, ancak estetik ve doğru adım basarak oynanırsa hayat bulur. 


Aclan Sezer Genç



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Omuzda Karadeniz

Prof. Nihal Nurhan Yentürk